BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, March 18, 2010

NOBODY'S PERFECT...








Aku heran dengan sikap sesetengah orang...cepat sangat melatah dengan keburukkan orang lain...
aku pun kadang-kadang macam tu juga kalau tidak puas hati...yala,,,dari tidak puas hati la kita mengutuk, mengata dan macam-macam lah...tapi aku tidak suka bila kerana sebelah pihak yang buat,,,semua kena....ni la orang cakap nila setitik habis susu sebelanga....
Aku memeang tidak puas hati...ha...aku pun nak mengata gak..tapi sebagai peringatan untuk aku la....bukan ape...kadang-kadang manusia ni rasa diri dia terlalu perfect...perfect in their culture...but one things they forget are they do not think that others culture thinking that their the best culture and another are bad.

So, what the perfect?...nothing except Islam...sbb tu la kita sebagai orang Islam bila melihat keburukkan orang lain, jangan menjadi riak dengan diri dan budaya sendiri...bila bersikap riak ni, xdpt pape...nothing...zero...riak di sini maksud aku...contohnya, dia melihat wanita pakai seksi..sedangkan dia pakai jubah..dan terdetik di hati dia,,," hmm..,.xckup kain la tu..nasib aku bukan macam tu....eee...xmalu betul!"...ni la riak tanpa kita sedari....sedangkan kita patut bersyukur dan minta dijauhkan dari segala keburukkan begitu, bukan mengutuk, mengata atau sebaliknya...Nauzubillah...

aku amik sosiologi...dan aku belajar tentang budaya...ada tiga jenis kepelbagaian budaya...
1) Etnosentrisme
-kecenderungan menilai budaya lain menggunakan piawai budaya sendiri. Ia menganggap budaya sendiri lebih tinggi darjatnya berbanding budaya lain.

2) Xenosentrisme
-kecenderungan menilai budaya sendiri menggunakan piawai budaya lain. ia menganggap budaya asing lebih tinggi darjatnya dari budaya sendiri.

3)Temposentrisme
-kecenderungan menilai budaya dan cara hidup semasa lebih baik berbanding masyarakat terdahulu.

3 jenis budaya ini, kalau di Malaysia, aku rasa ramai yang jenis yg pertama, etnosentrisme. rasa budaya dia yang 0k dri budaya org lain...kalau x,,xkan cpt sgt melatah....budaya tidak semestinya adat sesebuah kaum atau bangsa atau negeri...tapi budaya sikap seseorang tersebut.

jadi, ramailah yang pk no 1 sbb bleh memberi dia semangat sehingga sanggup memperlekehkan orng lain tanpa dia sedari...Nauzubillah...

xda ape dah aku nk bgtau..tapi aku kecewa dgn sikap begini....dan aku harap dan berdoa dijauhkan sifat busuk hati ini...amin...DOA NABI S.A.W:

"YA ALLAH, AKU BERLINDUNG KEPADA-MU DARIPADA RESAH GELISAH, DARI SEDIH DAN DERITA, DARI KELEMAHAN DAN KEMALASAN, DARI SIFAT KEDEKUT DAN PENGECUT DAN DARI LILITAN HUTANG DAN TEKANAN ORANG..AMIN.."

0 comments: